Banking issues

22 mei 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

De vlucht naar Auckland was lang en toen ik in het hostel aankwam wilde ik vooral snel douchen, heel even in Auckland buurten en daarna aan een stuk door slapen. De dagen erna waren bestemd om de stad verder te verkennen en de week erop zou ik aan de reis beginnen op het noordereiland.

Ze zeggen dat een ezel zijn teen nooit twee keer aan dezelfde steen stoot. En zeker niet als die persoon zelf tips heeft gegeven over pinnen in het buitenland. Nou een ezel ben ik dus niet, want net de dag voordat ik aan mijn roadtrip op het Noordereiland zou beginnen is mijn pinpas weer ingeslikt. Dit keer in een pinautomaat in Auckland. En dit keer kreeg ik hem niet terug. Het ergste was nog wel dat ik geen cash geld meer had, er niet veel meer op mijn creditcard stond en ik nog geen geld had overgemaakt naar mijn Nieuw-zeelandse rekening. Als je klant bent bij de ABN heb je altijd je pas nodig als je geld overmaakt. Na een lang en vermoeiend gesprek met de ABN gehad te hebben was uiteindelijk het enige advies wat zij gaven dat ik mijn pas moest blokkeren, een nieuwe pas aan moest vragen en tot die tijd maar geld van anderen moest lenen. Ik kon niet veel anders dan mij daar bij neer te leggen. Dus heb ik mijn pas naar mijn thuis adres laten opsturen zodat mijn familie met mijn pas geld over kon maken op mijn creditcard en hem daarna naar mij op te sturen. Echt heel vervelend om zo met de roadtrip te moeten beginnen.

Dus nogmaals tips voor pinnen in het buitenland:

1.       NIET BIJ EEN AUTOMAAT PINNEN!! Maar dus in een bank zelf. Dus op een door de weekse dag (Ik was op een zaterdag dus de bank was dicht)

2.       Zorg dat je pas ingesteld staat op wereldwijd pinnen. Houd er rekening mee dat het een paar dagen tot een week duurt voordat het ingesteld staat en je dus echt kan pinnen.

3.       Het is altijd handig om een creditcard te hebben in het buitenland. Voor een gewone creditcard heb je een bepaald netto inkomen per maand nodig om er voor in aanmerking te komen, maar je kan ook kiezen voor een prepaid creditcard. Je kan er zoveel geld op zetten als je wilt, je kan er alleen niet mee in de min staan.

4.       Het is nooit leuk om geld te moeten lenen van anderen. Maar in sommige situaties kan je niet veel anders. Altijd fijn als je familie hebt of vrienden die je hierbij kunnen helpen.

Als je een Nieuw-Zeelandse bankpas hebt en die geactiveerd is kun je daar dus geld op zetten. Het kost wel geld om een “overseas transfer” te doen, dus van je rekening in NL naar je rekening in NZ.

1. J.m van der ende:
    8 augustus 2017
    Hallo Lisa,
    ik heb je verhalen gelezen,geweldig,en de mooie fotós gezien.
    leuk dat ik je een e-mail kan sturen,ik hoop dat ik er ook wat terug krijgt.
    Gefeliciteerd met je verjaardag.dikke kus en heel veel liefs van oma en cees.xxx