The last few weeks

23 augustus 2016 - Ibiza, Spanje

Inmiddels ben ik al weer 2 maanden terug uit het mooie Spanje. Hoewel ik erg blij was iedereen in Nederland te zien, mis ik het Spaanse leven toch wel. De stad, het strand het weer en de cultuur. Nu in Nederland zeker met de regenachtige dagen denk ik nog vaak terug aan het mooie Spanje en de tijd die ik daar had. En zeker de laatste weken.

De laatste week hadden de meiden zomervakantie en had ik langere dagen die ik met de kinderen doorbracht. de ochtenden besteden we aan het huiswerk, en als het niet te warm was gingen brachten we de middagen door in speeltuinen en het Turia park in Valencia. Daarnaast was ik bezig met het uitprinten van mijn vliegticket en het al voorzichtig inpakken van mijn koffer. Het vertrek kwam steeds meer in zicht en ik had er dubbele gevoelens over. Ik zou blij zijn als ik mijn familie weer kon zien, met mijn vriendinnen kon afspreken en al mijn verhalen weer kon uitwisselen over mijn belevenissen hier. Maar wat daarna? Ik heb besloten om nog een tussenjaar te nemen. Ik wil nog een keer naar het buitenland om te gaan reizen of werken. In ieder geval wil ik het studeren nog een jaartje uitstellen. Maar hoe en waar precies?

Het afscheid was lastig, zeker voor de kinderen. Ik had ze van te voren een boek gegeven waar ze iets in mochten schrijven over de tijd dat ik daar was. Na een aantal knuffels, afscheidscadeautjes, tranen, pogingen om mijn koffer tegen te houden was het toch echt tijd om te gaan. Nog even een laatste omhelzing en daar ging ik. Met twee vriendinnen ging ik naar het vliegveld en vanaf daar naar... IBIZA! Een late vlucht met ook nog eens flink wat vertraging kwamen we 5uur in de ochtend aan op onze bestemming. Ondanks wat miscommunicatie (de man waarvan we het appartement hadden gehuurd dacht dat we de volgende ochtend pas kwamen) kwamen we er gelukkig in. Via airbnb hebben we een appartement geboekt. de eigenaar was heel vriendelijk. Zo heeft hij ons bijna overal naartoe gebracht en weer opgehaald. ook mochten wij zijn mountainbikes lenen en zijn we in de avond een drankje met hem gaan drinken in Ibizatown. In de auto wees hij ons de mooiste plekken van Ibiza en gaf hij ons tips over wat we zouden kunnen doen. Hij woonde al 12 jaar op Ibiza en je kon merken dat hij trots was op het eiland. En terecht. Want het is echt een heel mooi eiland. Zo fietsten we naar het strand om te picknicken, en zo fietsten we de snelweg op (de fietspaden in Ibiza zijn niet zo duidelijk), en zo kwamen we uit op een hippiemarkt waar we even besloten om alle drie een navelpiercing te laten zetten, waarna we door fietsten naar het strand om te zwemmen en daarna een cocktail te drinken. We hadden niks gepland en dat was eigenlijk het leukste. De dagen vlogen dan ook voorbij en voor ik het wist zat ik alweer in het vliegtuig. We vertrokken Ibiza in 32 graden en we landen in Amsterdam in 15 graden. Het regende, was bewolkt, en het landschap was weer vlak. Het Nederland zoals ik het kende. Ik werd opgewacht en geknuffeld in de aankomst hal, nam afscheid van mijn vriendinnen en daarbij ook van mijn tijd in Spanje. Want toen was het echt voorbij.

Hoewel ik nu alweer twee maanden terug ben, denk ik elke dag nog wel even terug aan mijn tijd daar. Het was echt een hele mooie tijd en ik wil zoiets zeker weer doen.

Hier nog een aantal tips voordat je vertrekt:

1.      Voordat je naar huis gaat, zal ik zeker ook nog wat van de rest van het land zien. Als au pair verblijf je bij een gezin in huis en leer je eigenlijk alleen de stad en iets van de omgeving kennen. Ik zal zeker aanraden om nog wat meer te zien. Een roadtrip, citytrip of een eiland in de buurt (Ibiza ofzo :)) Voor degene die niet zo'n groot budget meer hebben, Via http://www.airbnb.com kun je een goedkoop appartement boeken bij iemand in huis. Zo hadden wij in Ibiza voor 20 p.p.p.n een appartement.

2.      Ik had naar Spanje een blanco boekje meegenomen waar je in kunt schrijven. Hier heb ik de hostkinderen in laten schrijven en andere au pairs die ik daar heb ontmoet. Het staat nu vol met tekeningen en de leukste herinneringen die we mee hebben gemaakt. Het is een mooi aandenken.

3.      Een cadeautje voor je hostfamily kan best lastig zijn, aangezien elk gezin anders is. Ik had bijvoorbeeld oudhollands snoepgoed meegenomen als cadeautje maar de kinderen waren er niet zo gek op. De stroopwafel doet het vaak wel goed en dit was dan ook een van de afscheidscadeautjes. Voor de kinderen heb ik een briefje gemaakt met een aantal Nederlandse woordjes en zinnetjes. (Het jongste meisje vond het prachtig om met mij liedjes te zingen in het Nederlands). Verder heb ik ze allebei een armbandje gegeven omdat het allebei twee meisjes waren die gek waren op sieraden en prulletjes. Oh en toen ik naar Spanje kwam heb ik een mix voor pannenkoeken meegenomen wat ze ook heel lekker vonden.

4.      Toen ik aankwam in Valencia dacht ik, ik heb alle tijd hier om alles te zien. Hoewel ik 4,5 maanden daar heb gezeten was het pas in de laatste weken dat ik nog even de bekende kathedraal in ben geweest. Ik zal dan ook aanraden om op tijd te beginnen met de dingen die je graag wilt zien daar, want de tijd gaat vaak sneller dan je denkt.

5.      Voor degene die ook een vollere koffer mee terug nemen dan toen je aankwam… rol je kleding op in plaats van het op te vouwen… Dit helpt echt! Of zuig het vacuüm dat helpt nog meer.

Elke au pair die dit leest... Geniet nog van je tijd! en hopelijk heb je wat aan deze tips.

13524350_1093038697409195_3721937433188091326_n