a new adventure

25 januari 2017 - Gorinchem, Nederland

Ik denk dat ik een jaar of negen was dat ik voor het eerst zei dat ik naar Australië wilde gaan. Ik heb er zelfs nog een werkstuk over gehouden. Waarom precies Australië weet ik niet eens echt meer. Misschien wel omdat het in mijn beleving echt de andere kant van de wereld was en als ik dat gezien zou hebben, had ik alles ter wereld gezien. Nu weet ik dat dat niet zo is. Hoewel Spanje redelijk dichtbij ligt, vond ik dat al een wereld van verschil. Desondanks bleef Australië op mijn nummer 1 staan als land waar ik naar toe wilde gaan en later kwam nieuw zeeland daarbij. Misschien wel omdat het nog verder lag of misschien wel omdat ik groot fan was van Lord of the rings. Hoe dan ook ik moest en zou er een keer naar toe gaan.

Na mijn terugkomst uit Spanje leek alles al snel weer het zelfde. Ik zag mijn vrienden, Ik ging weer sporten en vond een baan in de plaats waar ik woon. Ik ging weer op de fiets naar de supermarkt en overal om mijn heen sprak iedereen weer Nederlands. En hoewel ik blij was dat ik iedereen weer kon zien merkte ik dat het voor mij niet meer hetzelfde was. Er ging geen dag voorbij dat ik niet terug dacht aan mijn tijd in Spanje en het leven daar. En hoe korter de dagen werden hoe meer ik de behoefte had om weer weg te gaan uit Nederland. Ik had in Spanje al besloten om nog een tussenjaar te nemen.

Ik wist dat ik niet genoeg geld had om alleen te gaan reizen en dat waar ik ook naartoe zou gaan, ik ook zou moeten werken. Het is daarom ook dat ik voor Nieuw-Zeeland koos omdat ik in een halfjaar alles van Nieuw-Zeeland zou kunnen zien en daarbij kon werken. Australië zou te groot zijn en ik zou er delen van moeten skippen. In een ander jaar zou ik terug komen om daar rond te reizen.

Dus toen begon ik met plannen. Ik bestudeerde de kaart nieuw- zeeland, sprak mensen die er waren geweest, las mezelf in en begon met het plannen van een route. Ook heb ik er weer voor gekozen om met travel active te gaan reizen aangezien het mij prima bevallen was en om mijn bezorgde ouders gerust te stellen. Ik ben naar de info avond geweest en niet lang daarna het programma met daarin dus ook mijn ticket geboekt.

Het moment van de boeking was eigenlijk onbeschrijfelijk. Het ging nu echt gebeuren en hoewel ik heel blij was, was meteen alles heel definitief. Het betekende niet alleen dat ik afscheid van iedereen moest nemen maar ook van de vastigheid die ik hier heb. Hier, waar ik nog bij mijn ouders woonde en mij geen zorgen hoefde te maken over het betalen van huur of het zoeken van een baan of überhaupt een slaapplek voor de nacht. Mijn eerste reis zou het worden en die van mij alleen. Dat betekende ook dat ik een half jaar lang alles zelf moest doen. Het plannen van een reis, zoeken naar hostels, werk en het oplossen van onverwachte problemen die bij het reizen komen kijken. Maar het was definitief en dat is maar goed ook want ik wilde niet meer terug. Al zo lang wil ik dit en ik kan toch wel zeggen dat dat een droom was die uit kwam. 23 Januari had ik mijn ticket geboekt en 25 Januari zou ik na 3 keer overstappen in Auckland aankomen. Ik kon er alleen nog maar naar uitkijken en mij voorbereiden.

Voorbereidingen

Ze zeggen weleens dat de voorbereidingen het leukst zijn. Zelf vond het lastig om een begin te maken met een planning. En zelfs al heb je een planning, dan nog zou ik mij er niet altijd aan kunnen houden. Hier toch nog een aantal tips voor de voorbereidingen.

1.       Er zijn een aantal facebook pagina’s voor backpackers in Nieuw-Zeeland. Altijd handig want je kunt er terecht voor allerlei vragen over je reis, visum of voor het kopen van een auto. Ook om mede reizigers te ontmoeten. Zo heb je de pagina’s: Dutchies in New Zealand, Backpackers New Zealand en Backpackers alone in new Zealand.

2.       Zelf ben ik wat gaan lezen en dingen op gaan zoeken over Nieuw-Zeeland om te kijken wat ik precies wilde gaan zien en waar alles precies lag. En hoewel dat heel erg kan helpen, vond ik het nog steeds lastig om het op die manier te plannen. Het was dan ook dat familie van een kennis die in Auckland woonde naar Nederland overkwam, tijd vrij nam om met mij af te spreken om alle high lights over nieuw zeeland kon vertellen. Iemand die er is geweest of zelfs woont kan je veel meer vertellen dan een boek of een site. Ik had een plattegrond van Nieuw-Zeeland mee genomen en zo kon ik bij elke plek vragen wat er te doen was. Zo ook de minder toeristische attracties. Vraag dus om advies bij iemand die er is geweest of iemand die er woont (En als je niemand kent heb je dus altijd de bovenstaande facebookpagina’s nog ).

3.       Er zijn verschillende manieren om in Nieuw-Zeeland te reizen. On short term is de makkelijkste manier met de bus. Alleen dit is niet de goedkoopste. Goedkoper is het om een auto te huren (als je met meerdere personen reist) of om een auto te kopen (als je daar een langere tijd blijft)

4.       Er zijn een aantal apps die handig zijn voor je reis. Currency voor het omrekenen van valuta en TravelCamp voor het zoeken van een goedkope of zelfs gratis sta plaatsen voor campers en caravan.

5.       Het is goed om een plan te maken. Maar tijdens het reizen kan je je er niet altijd aan houden. Plan dus vooral niet te veel want je zult altijd mensen of plekken tegenkomen, die je ergens langer laten blijven of misschien wel sneller laten vertrekken.