On my way...

28 januari 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Nog nooit eerder was ik uit Europa geweest. En opeens zat ik in een vliegtuig dat mij naar exact de andere kant van de wereld bracht. Het was een vlucht met drie stop-overs die bijna 30 uur duurde. Van Amsterdam naar Frankfurt was een korte vlucht die  nog geen uur duurde. Van Frankfurt naar Bangkok was een ander verhaal. Bij het instappen werd ik begroet door de stewards in Thaise kledingdracht. Ik was nog nooit in zo’n groot vliegtuig geweest met twee gangpaden, ligstoelen en onbeperkt gratis drank. Het was eigenlijk jammer dat mijn overstap in Bangkok 5 uur duurde. Het is te kort om het vliegveld te verlaten en best lang om te wachten. Wat het wachten minder erg maakte was het vooruitzicht. Mijn volgende stop over zou zijn in Sydney en hoewel ik ook daar het vliegveld niet kon verlaten was ik toch soort van in Australië. Deze vlucht was moeizamer. Ik Had mijzelf voorgenomen om de nacht voor vertrek niet te veel te gaan slapen, zodat ik dat in het vliegtuig kon doen. En Hoewel ik al zeker 30uur niet had geslapen, lukte het mij niet om in het vliegtuig in slaap te komen. Ik landde in Sydney rond een uur of 7 in de ochtend. Ik had zo’n 2 uur de tijd om op het vliegveld rond te kijken voordat ik aan mijn laatste vlucht zou beginnen. Dus na uiteindelijk wat rondgelopen te hebben op het vliegveld was het tijd voor mijn laatste vlucht met mijn uiteindelijke bestemming: Auckland! Het is raar om Nederland gedag te zeggen in je winterjas en uit het vliegveld te stappen omringt door palmbomen. Daar was ik dan. In Nieuw-Zeeland het land waar ik altijd al naar toe wilde gaan. Ondanks mijn vermoeidheid was het een geweldig gevoel om na al die tijd uitkijken en fantaseren het echt uitgekomen is. Ik was in Nieuw-Zeeland en ik zou aan een reis beginnen, en daarmee zou (hoe cliché gezegd dan ook) mijn droom uitkomen.

Het was een lange reis en in het Hostel aangekomen wilde ik dan ook zo snel mogelijk douchen en slapen.

Hier nog wat tipzzz over de reis

1.       Boek van te voren altijd alvast minstens 1 overnachting. Je hebt er echt geen zin in omdat na aankomst te moeten doen. (gelukkig had Travel Active mijn eerste 3 nachten al geboekt)

2.       Mij lukte het niet om in het vliegtuig te slapen. Zelfs niet na een aantal glazen wijn. Slaappillen waren hierbij handig geweest.

3.       Je hebt misschien wel eens van die programma’s gezien als boarder security’s. Hoge boetes voor een paar onnozele dingen die je mee hebt in je bagage. Ook in Nieuw-Zeeland zijn ze heel streng. Geef alles aan. Ze nemen niet altijd alles in beslag maar kunnen je wel een boete geven (400nz Dollar!!) voor etenswaren die je niet hebt aangegeven.

4.       Om Nieuw-Zeeland binnen te komen met een Work and Holiday Visa, heb je een kopie van je bankafschriften nodig. Als je retour ticket al geboekt is zullen ze hier niet heel snel om vragen maar zorg toch dat je hem hebt met 3000 euro (4200NZD)

5.       Op schiphol heb je een grenswisselkantoor waar je je euro’s alvast in kunt wisselen tegen nieuw-zeelandse dollars. Handig om alvast gedaan te hebben, voordat je aankomt in plaats van na een veel te lange vlucht op een vliegveld waar de wisselkoersen hoger liggen.