Troubles abroad

18 mei 2016

Ik heb me altijd voorgenomen dat het mij niet zal overkomen. Ik let altijd goed op mijn spullen. Ik check altijd mijn pashokje na het omkleden 3 keer of ik niks heb laten hangen, de tafel van een restaurant of ik niet per ongeluk iets laat liggen en als ik in een drukke stad loop en iemand komt te dicht langs mijn tas raak ik al gauw paranoia en wil het liefst mijn tas in mijn armen sluiten (zeg me dat ik niet de enige ben). Toch moet ik bekennen dat mijn mobiel nu ook echt gestolen is. Hoe weet ik nog steeds niet precies. Ik stond te wachten op een zebrapad voordat ik een weg overstak. Waarschijnlijk is het op dat moment gebeurd. Hoewel ik eerst nog dacht dat ik hem misschien per ongeluk thuis had laten liggen, heb ik na echt overal zoeken me er toch maar bij neergelegd dat hij gewoon gestolen is. Gelukkig is mijn host moeder zo lief geweest om aangifte voor mij te doen. Het jongste meisje kwam ook met een geweldige oplossing. Ze zou posters maken van mijn vermiste mobiel en die op straat uitdelenJ. Het stomme is dat je pas merkt hoe verslaafd je bent aan je mobiel je hem niet meer hebt. Zeker hier. Echt veel gebruikte ik hem hier niet. Alleen als ik Wifi had want ik heb hier geen  Spaans abonnement. Maar toch was mijn mobiel belangrijk voor mijn communicatie met mijn vrienden en familie in Nederland.

Het is echt heel vervelend als zulke dingen net in het buitenland gebeuren. Zo was het dat ik hier nog maar een paar weken was en ik met een vriendin de Fallas wilden bekijken. Mijn vriendin moest alleen nog even geld pinnen. We hebben wat afgezocht en uiteindelijk vonden we dan een pinautomaat in het station. Ik zei nog voor de grap tegen haar, pas maar op straks wordt je pas ingeslikt. Ze stak haar pas er in, drukte op een paar knopjes en ja hoor… pas weg. Daar sta je dan om half 12 s’nachts voor een pinautomaat waar net je pas is ingeslikt. Terwijl ik bij de automaat bleef staan ging mijn vriendin iemand zoeken om haar te helpen. Wat ook heel lastig is op dat tijdstip in een land waar niemand Engels spreekt. Uiteindelijk heeft een man ons in zijn beste Engels geprobeerd uit te leggen dat we een nummer moesten bellen die op de automaat stond. Na het intoetsen van het nummer zei ik voor de grap tegen haar pas maar op misschien spreken ze geen Engels. Misschien moet ik voortaan maar beter gewoon mijn mond houden. Aan de telefoon spraken ze inderdaad geen Engels. Een andere vriendin die er inmiddels ook was bijgekomen en het beste Spaans sprak van ons allemaal nam de telefoon over. Wat er uitkwam was dat ze haar bank in Nederland moest bellen. We kwamen er achter dat de werknemers op dat tijdstip niet altijd even vriendelijk meer waren. De man vroeg om het rekeningnummer waarop mijn vriendin antwoorden dat ze die niet had omdat die op haar bankpas stond… en die was dus ingeslikt. Hij lachte haar nog net niet uit. Na het zoeken van haar rekeningnummer die gelukkig nog in haar mobiel stond, na het terugbellen naar de ongeduldige bankmeneer, na de stres en moedeloosheid die er bij kwam kijken, kon de bankmeneer haar bankpas gelukkig blokkeren en meteen een nieuwe aanvragen. Echt genoten die avond van de fallas hebben we niet meer. Toen maar op een terrasje sangria gedronken.

Mocht nou zoiets gebeuren, met je mobiel of je bankpas… hopelijk heb je wat aan deze tips

Mobiel:

1.       Blokkeer je simkaart. Het zou heel vervelend zijn als ze met jou nummer naar het buitenland bellen en dat jij vervolgens met een torenhoge rekening zit. Je kunt vaak meteen een nieuwe simkaart aanvragen en je nummer behouden

2.       Doe aangifte. Vraag of een van de ouders van je host familie met je meegaan zodat ze het goed voor je kunnen vertalen.

3.       Zorg dat je een reisverzekering afsluit voor je vertrekt. Als je de aangifte laat zien aan je verzekering kun je (een deel van) de kosten terug vragen.

4.       Voorkomen is natuurlijk altijd beter. Stop daarom je mobiel niet in het voorvakje van je tas (ik spreek dus uit ervaring) Dieven zijn echt snel.

Bankpas

5.       Eigenlijk is het veiliger om gewoon in een bank te pinnen i.p.v. bij een automaat. Mocht er dan iets fout gaan dan kun je altijd iemand om hulp vragen.

6.       Zorg dat je je rekeningnummer ergens genoteerd hebt staan. Als je je rekeningnummer niet weet, kan je Nederlandse bank de pas niet blokkeren.

7.       Het is veiliger om met iemand samen te gaan pinnen. Mocht er iets gebeuren dan kan de een bij de automaat blijven staan en de ander hulp halen.

8.       Zorg dat je het telefoonnummer van je bank in Nederland in je telefoon hebt staan en blokkeer dus je pas.

Ik hoop van harte dat het je niet overkomt want het is natuurlijk heel vervelend. En anders hoop ik dat deze tips een beetje mogen helpen.