First week

21 februari 2016 - Valencia, Spanje

My first week was awesome! Ik zit in het centrum van Valencia. Echt een prachtige stad. Het gezin heeft mij goed ontvangen en de meisjes zijn schatjes. Alle mooie bezienswaardigheden zijn op loopafstand te doen en de temperatuur is nu al rond de 20 graden. Binnen een kwartiertje met de metro zit ik op een mooi strand met palmbomen. Ik volg 3 dagen in de week Spaanse les waar ik ook andere au pairs ontmoet van verschillende nationaliteiten. We spreken voor of na de les vaak af om de stad te bekijken of gewoon om op een terrasje te gaan zitten. Ik heb veel vrije tijd waardoor ik veel van de stad kan zien. Ik sta elke ochtend rond kwart over 7 op om de meisjes wakker te maken. Ik help ze met aankleden, maak ontbijt voor ze en zorg dat ze een snack meenemen voor school. De moeder brengt de meiden weg. De meisjes gaan naar een Cambridge school waar alleen Engels gesproken word en waar ze een uniform moeten dragen. De school begint om kwart voor 9 en ze komen rond half 6 weer thuis. In die tussen tijd heb ik dus mijn vrije tijd om de dingen te doen die ik leuk vind. Ik heb nu een abonnement op de sportschool en zit er aan te twijfelen om binnenkort ook salsalessen te nemen. Voor mijn vertrek heb ik een nieuwe fotocamera gekocht die ik hier nu aan het uit proberen ben. Er is echt altijd wat te doen. Als de kinderen uit school komen maak ik een snack voor ze en help ik ze met het maken van hun huiswerk. Ik doe ze in bad en kook voor ze. Daarna breng ik ze naar bed. Elke dag is anders en leer ik wel weer wat nieuws.

plaza del virgin

Mocht je nou twijfelen om als au pair weg te gaan, dan heb ik hier een lijstje met redenen waarom je het gewoon moet doen...

Redenen om als au pair weg te gaan:

1.       Buitenland…

Het is natuurlijk een prima excuus om uit Nederland te ontsnappen en een ander land te verkennen. Er is zoveel meer dan alleen Nederland.  Andere landschappen, andere culturen, andere talen. Ik zou iedereen aanraden om een keer voor langere tijd naar het buitenland te gaan.

2.       Als je nog niet weet wat je wil studeren

Na de middelbare school is het soms lastig om een studiekeuze te maken. Op deze manier heb je nog een jaartje langer de tijd om er over na te denken. Misschien kom je er tijdens je avontuur wel achter dat je iets met kinderen wilt doen ( of juist totaal niet ;) )

3.       Na het studeren

Als je klaar bent met studeren en je hebt nog geen zin om al fulltime aan de bak te gaan is dit misschien wel een hele leuke uitdaging. Ook is het een goede manier om werk ervaring op te doen.

4.       Je houd van kinderen

Voor degene die van kinderen houden is het natuurlijk het perfecte baantje. Zo ben je in het buitenland en mag je ook nog voor een paar kinderen zorgen.

5.       Je Engels verbeteren

Of je nu naar een Engelstalig land gaat of niet, vaak is in het begin de taal waarmee je met het gezin communiceert Engels. Veel gezinnen willen juist een au pair die goed Engels spreekt om de kinderen Engels bij te brengen. Dit is voor jou ook een goede manier om je Engels te verbeteren.

6.       Je wilt een nieuwe taal leren spreken

In sommige landen heb je aan alleen Engels niet genoeg. Daarom is dit een mooie kans om een andere taal te leren spreken. Je kan jezelf bij een taalschool aanmelden en als je via een organisatie gaat wordt het vaak voor je geregeld. Dit is ook een leuke plek om andere au pairs te ontmoeten.

7.       Het staat goed op je CV

Je hebt in een vreemd land met kinderen gewerkt, een vreemde taal geleerd en/of je Engels verbeterd. Een avontuur als au pair staat heel mooi op je CV, ook voor degene die geen vooropleiding gericht op kinderen hebben.

8.       Je wordt er zelfstandig van

Je bent in een vreemde omgeving in een land waar een andere taal gesproken wordt,  Toch moet je er zelf uit zien te komen als zich er een probleem voordoet.

9.       Je krijgt meer verantwoordelijkheid

Je moet natuurlijk wel voor kinderen zorgen. De kinderen zullen ook naar jou toekomen als er iets gebeurd en jij zal het soms ook op moeten lossen. Een goede manier om te leren met verantwoordelijkheden om te gaan.

10.   Betaalde vakantie

Eigenlijk is het leven van een au pair heel luxe. Je woont gratis bij een familie in huis, je hebt veel vrije tijd en je krijgt er ook nog eens voor betaald. Ondanks de verantwoordelijkheden die je hebt zie ik het toch een beetje als een betaalde vakantie.