Las Fallas & Madrid

19 maart 2016 - Madrid, Spanje

In Valencia wordt het traditionele feest Las Fallas gevierd. Een heel mooi traditioneel feest. Elke dag om twee uur s ’middags word “de mascleta” gehouden. Er wordt oorverdovend vuurwerk afgestoken midden in het centrum vlak voor het gebouw waar de taal academie zit. Aangezien onze Spaanse les eindigt om twee uur s ‘middags konden we mooi van de mascleta mee genieten. Overal staan een soort standbeelden. Dat zijn dus de fallas. Van oorsprong vieren we dat de lente begint en dat de donkere dagen voorbij zijn. Mensen gebruikte oude spullen of hout om een vuur van te maken. Aan het einde van het feest worden de Falla’s dan ook verbrand. Tijdens het feest wat een paar weken duurt, lopen er fallera’s op straat. Vrouwen in traditionele kledingdracht van de Falla’s. In de avonden word er siervuurwerk afgestoken en zijn er overal standjes met typisch Spaanse hapjes en drankjes. Overal wordt feest gevierd op straat. Toch wel heel leuk om zo een feest een keer mee te maken.

Flower statue

Naast de Fallas ben ik ook met het gezin naar Madrid geweest. De vader van de kinderen heeft een baan in Madrid en verblijft daar door de weeks. In het weekend is hij in Valencia. Maar in dit geval kwamen wij naar Madrid. We hebben een aantal hele mooie parken en musea bezocht. Ook zeker een leuke stad om een keer naartoe te gaan.

In verband met de Fallas en Pasen hadden de kinderen deze maand veel vakantie. Dat de kinderen vrij zijn betekend dat ik dus wat meer moet werken. Persoonlijk zie ik het nauwelijks als werken. Het was vakantie dus dat betekend leuke dingen doen. Mocht je inspiratie nodig hebben met wat activiteiten te verzinnen om met kinderen te doen… hier een lijstje:

Activiteiten met kinderen

1.       Picknicken

Ik had wat fruit meegenomen, wat brood gesmeerd en een groot kleed. De kinderen hadden hun bal en bellenblaas mee die ik als cadeau uit Nederland had meegenomen en zo gingen we naar het park. Hier hebben we een middag in de zon doorgebracht en de kinderen vonden het super.

2.       Koekjes bakken

Dit is altijd leuk om met kinderen te doen. Wat helemaal leuk is, is om typisch Nederlandse koekjes te gaan bakken. Er staan genoeg recepten op internet en ideeën om de koekjes te versieren. Je kan in plaats van koekjes natuurlijk ook cakejes bakken.

3.       Films kijken

Als je Netflix hebt is dit helemaal handig. In een ander land heb je toegang tot andere films en series. Ik heb inmiddels bijna alle kinderfilms al voorbij zien komen. Dit is ook meteen een manier om Spaans te leren voor mij en eventueel Engels voor de kinderen.

4.       Zwemmen

Als het warm weer is kan je leuk naar het strand gaan, als het minder weer is naar een overdekt zwembad. Kinderen vinden het toch wel leuk.

5.       Tekenen

Inmiddels heb ik zo bijna elke Disney prinses mogen tekenen. Dat krijg je als je op een 7 en 9 jarige mag passen. Zet wat leuke muziek op en zo kan je ze weer voor een lange tijd bezig houden.

6.       Moestuintje

koop wat zaden, potgrond en een mooie pot of bak en laat de kinderen de pot versieren/verven. Het maakt niet eens precies uit welke plant je hier voor gebruikt maar het is natuurlijk leuker om verschillende groente (of fruit) te gebruiken.

7.       Knutselen

Op internet staan genoeg ideeën om met eenvoudig materiaal te gaan knutselen. Zo kan je met lege wc rollen pennenbakjes maken, of met oude lappen stoffen een knuffel. Er staan genoeg ideeën wat je met zowel jongens als meisjes kunt doen en voor verschillende leeftijden leuk is. Ook staan er op Youtube tutorials van knutselopdrachten zodat je het kan laten zien als je de taal nog niet spreekt.

8.       Spelletjes

Je kunt hierbij denken aan spelletjes in een park of plein en daar verstoppertje met ze gaan doen. Ik heb de kinderen al een paar kaart spellen als pesten en ezelen geleerd en ze vinden het geweldig. Daarnaast kun je ook denken aan bordspellen of klapspelletjes. Toen we in Madrid waren en veel met de metro reisden heb ik ze papagaaitje leef je nog geleerd. Niet dat ze de teksten goed uitspreken maar het klappen en meezingen vinden ze prachtig, vooral het laatste als ze poef mogen zeggen.

9.       Zumba/just dance

Het oudste meisje vindt het leuk om met mij te gaan dansen. Ik zet de laptop neer en zoek een tutorial op via youtube. Het kan van zumba of van just dance. Zo  staan allerlei tutorials op.

10.   Zingen

De meisjes waar ik op mag passen zijn allebei erg muzikaal. Vaak zing ik liedjes met ze. Dit is ook een leuke manier om Engels met ze te oefenen. Je kan eventueel een karaoke versie van een nummer opzoeken en het zingen, maar zo heb ik een paar jaar geleden tijdens mijn opleiding een groep kinderen de cup song geleerd. Deze tutorial kan je gewoon vinden op youtube waar die rustig wordt uitgelegd.

Hoop dat je er wat aan hebt :)! Good luck

Van reisblog naar fotoboek