What to do in Valencia?

10 april 2016

Zelf kom ik uit een kleine stad “Gorinchem” waarvan als je uit Nederland komt waarschijnlijk op zou antwoorden: Oh ja, heb ik wel eens van gehoord maar ik weet niet precies waar het ligt. Persoonlijk vind ik het een leuke stad. Het is klein, maar het heeft redelijk veel voor een kleine stad en de omgeving is erg mooi. Als je de stad ingaat kom je altijd wel iemand tegen die je kent. Ik had om die reden eerst ook niet zoveel met grote steden met veel verkeer en hoge gebouwen. Ik wist eerst ook niet zo goed of ik als au pair naar een grote stad zou willen gaan of juist meer naar het platteland. Een vriendin van mij die ook als au pair een maand weg is geweest drong mij er op aan om naar een grote stad te gaan. “ In een klein dorp is niet veel te beleven. Je kan s ’avonds niet even naar de film of uitgaan in een discotheek.” De eerste twee weken zat ze in Madrid. De laatste twee weken ging ze met het oudste kind naar zijn opa en oma in Galicië, het noorden van Spanje in een klein dorpje. “Er was een winkelstraat met een bakker en een slager en dat was het eigenlijk wel”. Ze adviseerde me om naar een grote stad te gaan als ik voor langere tijd weg zou gaan. Toen ik uiteindelijk contact had gekregen met dit gastgezin was ik stiekem wel blij dat ze in het centrum van Valencia woonde. Inmiddels ben ik dan ook verliefd op Valencia. Valencia is zo ontzettend mooi, ik kan alleen maar iedereen aanraden om deze stad op je lijstje te zetten. Omdat het voor mij maar een kwartiertje is om naar het strand te gaan ga ik in mijn vrije tijd (en met mooi weer) vaak naar het strand. Vroeger stroomde er door Valencia een rivier die na een overstroming droog gelegd is. Nu is er een mooi recreatiepark van gemaakt. Een mooie plek om vrienden te ontmoeten om te gaan picknicken, iets wat ik veel doe met de andere au pairs die inmiddels al goede vriendinnen geworden zijn. Vorige week hebben we fietsen gehuurd en zijn we door de rivier naar uit eindelijk het strand gefietst. Erg leuk om een keer te gaan doen. Omdat er veel te doen is en er binnenkort een vriendin al weer weg gaat hebben we een bucketlist gemaakt.

Bucketlist

1. Rent a bike and bike trough the river

2. Horseriding on the beach

3. Feeding the homeless people

4. City of Arts and Science (Famous museum)

5. Drink Agua Valencia (Famous cocktail here in Valencia)

6. Go swimming in the sea

7. Climb a mountain

8. Bioparc (a zoo)

9. Bungeejumping

10. Surf classes

Dit is onze bucketlist. Hierbij nog wat overige dingen die je zou kunnen doen in Valencia als je voor kortere tijd hier verblijft.

-          Paella eten! In Nederland maakte mijn vader wel eens paella en ik was er gek op. Toen ik het aan mijn gast gezin vertelde moesten ze lachen. “Dat is geen echte paella”. Paella is een typisch Valenciaans gerecht. Er reizen mensen van ver om de paella hier te eten. Er zijn geruchten dat het komt vanwege het water wat ze voor de rijst gebruiken.

-          Wat heel beroemd is in Valencia is het museum voor Art en Science. Ik ben er zelf nog niet geweest. Van andere au pairs hoor ik dat het allemaal in het Spaans is. “Mocht je geen Spaans spreken is er niet heel veel aan”. Wat wel leuk schijnt te zijn is het gebouw naast het museum, het Oceanografic. Dit is het grootste aquarium van Europa met dolfijnen, haaien etc.

-          Mocht je nou als au pair naar Valencia komen dan is het misschien leuk om met de kinderen naar the Gulliver park te gaan. Een hele grote speeltuin in de rivier met glijbanen en speeltoestellen.

-          Als je in Spanje bent en niet zo veel van Paella houdt is het misschien leuk om een keer tapas te gaan eten. Het zijn allemaal kleine gerechtjes waar je uit kunt kiezen. In de kleine Spaanse straatjes vindt je vaak leuke barretjes om tapas te eten.

-          Persoonlijk vind ik Plaza del virgen het mooiste plein van Valencia. Naast het plein vindt je de beroemde kathedraal van Valencia. Mooi om een keer te zien.

-          Zoals bijna elke grote stad heeft ook Valencia een tourist bus die door heel de stad rijd en waar je in en uit kan stappen waar je wilt. Het klinkt en lijkt mij heel leuk alleen het centrum van Valencia is niet heel groot en eigenlijk is bijna alles lopend te doen. Als je niet van lopen houdt en je wilt niet voor een tourist bus betalen, zou je ook de metro kunnen nemen. Het openbaar vervoer is veel goedkoper in Spanje als in Nederland.

Mocht je dus naar Valencia gaan dan hoop ik dat je wat aan dit lijstje hebt. Let er trouwens ook op dat veel toeristen attracties als sommige musea of kathedralen op zondagen goedkoper/gratis zijn. Enjoy!